Moldova - vatra mea strabuna
Obiective de referință:Formularea de către elevi a judecăților de valoare privind responsabilitățile ce le revin, în calitate de cetățeni ai Republicii Moldova, pentru perpetuarea patrimoniului cultural și material al țării.
Obiective operaționale:
• să definească și să exemplifice prin informații elocvente noțiunea de patrie,patriot, patriotism, patrimoniu;
• să numească și să respecte valorile materiale și spirituale ale poporului;
Metode și procedee
Conversația
Expunerea
Problematizare
Forme de organizare
Activitatea frontală
Activitate în grup
Activitate individuală
Mijloace instrucționale
Textul: „Virtuți ideale”
Coli A4,A3
Marchere
Suport bibliografic:
• Învăț să fiu. Ghid pentru psihologi școlari, diriginți, profesori,
Chișinău, 2006.
• Ora de dirigenție în gimnaziu: îndrumări și texte în sprijinul
profesorului diriginte/Traian Cosma. - Ed. a 2-a.- București:
Editura didactică și Pedagogică, 2007.
• De vorbă cu Pinocchio/Luciana Marginangeli.Editura Arc,2000.
-Bună dimineața, dragii mei!Bine ați revenit!
După ce ați explorat drumul spre școală, școala,clasa cum vă simțiți? Ce dispoziție aveți?
Recent la o emisiune radiofoncă am ascultat niște răspunsuri ingenioase, haioase la întrebarea pentru ce a fost făcută școala.
- Cum credeți pentru ce a fost făcută școala?
Școala este un loc unde bunurile culturale, adică lucrurile pe care omul le-a făcut și le-a cunoscut de-a lungul atîtor veacuri ale existenței sale, tezaurul lui de experiențe, să nu se piardă, ci să fie transmise urmașilor lui.Tu ești ștafeta căreia eu îi transmit moștenirea pentru ca ea să nu se piardă și ca tu să o poți transmite mai departe. Școala este și locul unde, noi adulții, transmitem puterea tinerilor, vouă copiilor: informația este puterea.Transmițîndu-vă informația,noi vă transmitem puterea,orientarea asupra problemelor vieții.
Astăzi vom scruta trecutul și vom lua drept exemplu de urmat atitudinea strămoșilor noștri față de neam,patrie.
-Ce puteți spune despre Moldova?
Deci o țară are: un nume,un steag,o stemă, o monedă, o limbă, tradiții, cultură , istorie,folclor.
Astăzi vom încerca împreuna să definim și să delimităm unele noțiuni ca: patrie, patriot, patriotism, patrimoniu (Anexa nr.1).
Anunț titlul activității: Moldova-vatra mea străbună
-Cum credeți de cît timp există cuvîntul Patrie ?
La început se prea poate să nu fi existat cuvîntul Patrie. Erau alte cuvinte care înlocuiau acest adevăr: Un om numea Patria-piatră, piatră de munte sfînt; un altul o striga mare, mare cu ape de aur; un al treilea plîngea luna, luna de chihlimbar.
Cuvîntul Patrie s-a născut mult prea tîrziu, după distrugerea Turnului Babel, cînd oamenii s-au prins cu duhul și cu trupul de un anumit crîmpei de pămînt. Fiecare și-a asemuit Patria cu ce a visat: cineva cu frunza, cineva cu ninsorile, altcineva cu Luceafărul.
Noțiunea de patrie vine de la cuvîntul vechi pater care înseamnă tată, adică rădăcină.
Toate populațiile, de la cele mai mari și civilizate pînă la triburile din pădurile amazoniene își iubesc, își apără, își conservă tradițiile și locurile de baștină, căci altfel s-ar fi dezintegrat ca identități specifice.
-Ce este Patria pentru voi?
Pentru mine Patria înseamnă-prinții mei.
-Pe cine putem considera patriot ?
Persoanele care își iubesc patria și luptă pentru apărarea și prosperitatea ei.
-Enumerați personalități notorii ce merită a fi considerate patrioți:
Ștefan cel Mare, Mihai Eminescu, Vasile Alecsandri, Ion și Doina Aldea Teodorovici, Grigore Vieru.
-Cum înțelegeți noțiunea de patriotism ?
Iubirea de țara, de neam este un sentiment de cea mai înaltă probă pentru fiecare om. Adevărata dragoste de țară nu se declară prin cuvinte ci se adeverește prin fapte.
Patriotismul e aidoma unei păsări care-și caută cuib pentru copilașii săi, e aidoma unei plăpînde frunze care nu vrea să se dezlipească de pe copac. Niciodată nu voi părăsi faptul că mai am ceva la care țin, locul unde s-a sădit visul începutului meu...acasă.
• Afișez o coală pe care este scris: Tot ce mă înconjoară face parte din viața mea (Anexa nr.2)
• Propun să formuleze cîte o judecată pentru păstrarea,
perpetuarea patrimoniului cultural și material al țării. (Răspunsurile originale sunt scrie pe coală).
Citesc textuI „Idealul virtuților”(Anexa nr.3)
-Cum,în ce mod își exprimă domnitorul dragostea față de țară.
Formez 4 grupuri. Activitate pe grupuri:(Anexa nr.4)
1.Enumerați cîteva fapte pe care le-ați făcut și care ar exprima dragostea față de țară.
2.Comenți: Moldova sunt eu,ești tu,este ceea ce am moștenit,ce iubim și ce visăm.
3. Dacă ați pleca din țară ce sau cine v-ar aminti de Moldova?
4.Imaginați-vă că sunteți un ghid. Ce credeți că ar trebui să viziteze orice oaspete.
• Repartizez un amalgam de idei,expresii versuri despre Moldova. Le propun elevilor să extragă unele idei care le-a plăcut și să comenteze .(Anexa nr.5)
• Recit poezia: „Să trăiești, Moldova!”(Anexa nr.6)
Anexa nr.5
M O L D O V A
--Moldova-o țară cu inimă
-Patria noastră,vatra noastră.
--- O țară cu codri verzi de brad,
--- O țară cu cîmpuri de mătasă.
---Locul unde arde focul amintirilor
----- Și ogoarele întinse așteaptă secerișul
------- O țară cu corpul mlădios ca spicul de grîu,
------- Unde orice firicel de iarbă are o poveste.
-------- În Moldova răsună frumoasa noastră doină.
--------- Aici sunt cîntece, și flori, și fluturi.
---------- Țara noastră are forma unui strugure,
-------------între apele Nistrului și Prutului.
-------------- Moldova este casă noastră sfîntă,
--------------- Locul unde se spun povești.
---------------- Aici e neamul meu străbun.
----------------- Bătrînul Nistru își deapană apele domoale.
------------------Un singur dor rămîne:de țară și de mamă.
-------------------Pămînt al țării mele și al meu.
------------------Cînd spunem”patrie”ne gîndim la strămoși,
-----------------Și vîrfurile dealurilor ne amintesc de strămoșii noștri.
---------------- Scumpă țară și frumoasă!
--------------- Să trăiești,Moldovă!
---------------Ești o comoară,
--------------Picior de plai,
----------------Gură de rai…
Anexa nr. 2
Idealul virtuților
Toate popoarele au cîte un bărbat, în care au întrupat idealul virtuților și însușirilor, ce ar dori să găsească în domnitorul lor:numele și faptele acestor bărbați îndumnezeiți se fac o fală, o proprietate națională și din neam în neam, din veac în veac , aureola de slavă ce-i înconjoară, crește și se sporește mai mult și ce este mare, frumos, vitejesc, se datorește geniul și brațului lor. Un asemenea bărbat a avut și Moldova: Ștefan cel Mare.
Nici un domn înaintea sau în urma lui n-a ajuns la cinstea și la pomina sa; nici unul nu și-a păstrat între moldoveni și, pot zice între români, un nume așa de drag, așa de curat, așa de popular, ca al lui; încă astăzi, aproape de patru veacuri și jumătate după moartea sa, Ștefan cel Mare este idealul poporului nostru; el întruchipează patriotismul, vitejia, drepatea, bunătatea, în sfîrșit, toate însușirile unui mare Domn, ale unui geniu scutitor.
Numele său nu mai puțin răsună astăzi, decît frumoasele timpuri, cînd steagurile sale fîlfîiau zilnic din vîrful Carpaților pînă la țărmurile Dunării și ale Mării Negre…Orice cetate, orice zid, orice val, orice șanț, întreabă-l cine le-a făcut, el îți va răspunde: Ștefan Cel Mare. Orice pod, orice biserică, orice curte sau palat vechi, el le va datori eroului său. Orice bunătate, orice așezămînt, a cărui, rămășiță se mai tărăgănează pînă astăzi, orice legiuire omenească, orice puneri la cale înțelepte, Ștefan-Vodă le-a urzit…
Nici una din însușirile cu care poeții și-au plăcut a împodobi pe poruncitorii națiilor nu-i lipsea: vitejie, duh mare, iubire de dreptate unită cu o cuvenită înțelegere a duhului poporului și a treburilor sale; istoria a 47 de ani a domniei sale dovedește cu fapte toate aceste drepte laude…
V. Alecsandri
Anexa nr.4
1.Enumerați cîteva fapte pe care le-ați făcut și care ar
exprima dragostea față de țară.
2.Comenți: Moldova sunt eu,ești tu,este ceea ce am
moștenit,ce iubim și ce visăm.
3. Dacă ai pleca din țară ce sau cine v-ar aminti
de Moldova?
4.Imaginați-vă că sunteți un ghid. Ce credeți că ar
trebui sa viziteze orice oaspete.
Anexa nr.3
Tot ce mă încojoară
face parte din viața mea.
Anexa.nr.6
Să trăiești, Moldovă
Să trăiești Moldovă,
Casa noastră sfîntă,
Unde neamul plînge,
Unde neamul cîntă.
Unde pruncul crește
Și învață graiul, Unde mai doinește Fluierul și naiul.
Să trăiești, Moldovă,
Și să treci prin soarte,
Soarele cum trece
Soare peste moarte.
Să te știm, Măicuță,
Cît o fi să fie
Astă lume mare,
Astă veșnicie.
Dumitru Matcovschi
[right]