DIDACTIC.MD

Forumul educațional
 
AcasaAcasa  FAQFAQ  CautareCautare  MembriMembri  GrupuriGrupuri  InregistrareInregistrare  ConectareConectare  

Distribuiți | 
 

 SUGESTII PENTRU PRIMA ORA

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
marmar1

avatar

Mesaje : 148
Data de înscriere : 20/08/2008
Varsta : 41
Localizare : Mariana Marin, ISE, Chișinău

MesajSubiect: SUGESTII PENTRU PRIMA ORA   Dum Aug 23, 2009 7:53 am

Oră educativă în clasele I și a II-a cu subiectul
„De unde începe Patria?”

Elaborată de Nina Mîndru,
învățătoare, grad didactic superior,
Gimnaziul „Mihai Eminescu” Orhei
Obiective de referință:
Educarea dragostei față de meleagul natal;
Manifestarea afecțiunii pentru neam, grai, pămînt strămoșesc.

Obiective operaționale:
O1 să descopere mesajele și informațiile noi;
O2 să definească noțiunea de patrie;
O3 să comenteze versuri și să completeze tabele ;
O4 să dea dovadă de dragoste și respect pentru plaiul natal;
O5 să povestească despre țară și localitatea natală.

Strategii didactice:

a) Metode și procedee: povestirea, mesajul oral, explicația, argumentarea, cercetarea și descoperirea dirijată, conversația, brainstormingul, acrostihul, jocul didactic, metoda „Știu – Vreau să știu”, „Ciorchinele”.
b) Mijloace de instruire: imagini cu monumente de artă, cultură și istorie din țară, fișe, raze de soare, imagini pe mesele echipelor, tabel, planșa cu acrostihul.
c) Forme de lucru: activități frontale, independente și în grup.

Evocarea
Elevii stau într-un cerc în fața clasei. Pe tablă este scris un acrostih – poezie în care literele inițiale ale versurilor formează un cuvînt sau o propoziție.
1. Cuvîntul învățătorului:
Pe-un picior de plai
Am venit în rai
Tot cu mult alai.
Razele de soare
Iute-n clasa mare
Au prins să coboare. (vezi anexa 1)
Am adunat atîtea raze, cîți copilași sînteți în clasă. Fiecare se apropie să-și ia cîte o rază. Pe verso sînt niște imagini. Vă așezați la mese în grupuri conform imaginilor respective. (grupele: Ștefăneii, Codrenii, Steluța, Floricica)

Priviți atent la poezia scrisă pe tablă și descoperiți pe verticală un cuvînt.

2. Explicați sensul cuvîntului „patrie”.

3. Anunțarea subiectului orei.

4. Priviți atent imaginile (o casă, o mamă ce-și leagănă copilul, curtea unei gospodării, un tată cu fete și băieți lucrînd, în depărtare un rîu, cîmpii...) și răspundeți la întrebarea „De unde începe patria?” (vezi anexa 2)
Patria începe de la leagăn, de la părinți, frați și surori, de la limba vorbită, de la rude, curtea copilăriei, pomul din poartă..

5.Cuvîntul învățătorului
Patria e fumul vetrei ce ne-a încălzit în leagăn, e cocostîrcul de pe streașină, ce ne caută și ne adună acasă, acolo unde am iubit și am fost iubiți, iar aerul este atît de dulce, soarele e mai cald, iar stelele sînt mai aproape de noi.
- Dar cum se numește patria noastră?

6. Completați tabelul:
Eu știu despre Moldova Vreau să știu


7. Ascultați o poezie și rețineți cuvintele ce ne duc cu gîndul la patrie. (poezia poate fi recitată de un copil pregătit din timp)
Am o casă printre ramuri,
Am un sat întreg de neamuri,
Am un codru, o cîmpie,
Am un grai ce-mi place mie.
Am un plai ca din poveste
Altul mai frumos nu este.
El mi-i drag pînă la stele
Și pîn-dincolo de ele.
(Gr. Vieru)

- Cu ce este comparat plaiul?
8. Jocul „Călătorie prin țară”
Astăzi vom porni într-o călătorie imaginară prin țară ca-ntr-o poveste.Eu voi fi autorul, iar voi personajele acestei povești. (se acroșează harta R Moldova cu unele puncte principale adecvate vîrstei)
A fost odată ca-n povești
O clasă de elevi frumoși.
Și ei cu pași împărătești
Au colindat țara voioși.
Primul popas măreț
L-au făcut în sat isteți.
Să vedem ce au aflat
Satul cît l-au colindat.

- Enumerați obiectele pe care le-au întîlnit copiii în sat.

Drumul îl continuăm
Spre oraș înaintăm
Si în cale am aflat
Locuri chiar de neuitat.

- Cum credeți, ce au întîlnit copiii în cale?



Mers-au ei neobosit
În capitală-au poposit
Și-au rămas chiar încîntați
Ce-au văzut, îndată-aflați.

- Cum se numește capitala țării noastre?
- Ce au întîlnit copiii în ea?
* Cuvîntul învățătorului:
Cît de minunată a fost călătoria noastră! Sub acest cer senin, prin mărețul plai, scăldat în verdeață, mai avem de vizitat Orheiul-Vechi, Cetatea Soroca, Saharna, Țîpova și încă multe ate locuri mioritice.

9. Activitate în grup
Grupul I. Priviți imaginile și povestiși ce știți despre Moldova? (vezi anexa 4)
Învățătorul continuă: Locuitorii Moldovei erau dacii, un popor viteaz, războinic și neînfricat.

Grupul II. Priviți imaginile și povestiți ce știți despre Ștefan cel Mare? (vezi anexa 5)
Învățătorul continuă: Șt. cel Mare e cunoscut ca un înțelept om de stat, talentat conducător de oști, curajos luptător pentru independența neamului.

Grupul III. Povestiți ce știți despre orașul Orhei.(cineva poate relata legenda localității natale, iar învățătorul completează)

Grupul IV. Numiți toate persoanele care formează o
familie, completînd ciorchinele.
Moldova este țara noastră. Capitala țării este orașul Chișinău. Moldova e bogată în vii, livezi, codri.


Șt. cel Mare a fost domnitorul țării timp de 47 ani. A înălțat biserici și mănăstiri. A apărat țara de dușmani.

Orheiul este situat în centrul Moldovei.Fondatorul orașului a fost V.Lupu. În Orhei sînt școli , biserici, parcuri, biblioteci, un muzeu de studiere a ținutului natal...
Mama, tata, fratele, sora, bunica, bunelul.
Cuvîntul de încheiere al învățătorului:
De astăzi am format și noi o frumoasă familie în mediul școlar. Aș vrea ca să păstrăm relații prietenoase, să dăm dovadă de interes pentru carte, pentru a ne cunoaște și mai bine patria. Datoria noastră este să păstrăm acest sfînt pămînt, transmis de strămoșii noștri și să exclamăm cu mare satisfacție vorba poetului:
„Dacă e un rai pe lume,
E-n Moldova mea anume!”

_________________
Omul este ceea ce gândește
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.cartier.md/colectii/9/?first_page=1&page=3&
Veronika3

avatar

Mesaje : 14
Data de înscriere : 31/03/2009
Varsta : 32
Localizare : Chisinau S.

MesajSubiect: Re: SUGESTII PENTRU PRIMA ORA   Dum Aug 23, 2009 11:53 am

Va multumim pentru sugestiile dvs. si pentru munca pe care o depuneti flower
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://veronica-ciolan@mail.ru
Veronika3

avatar

Mesaje : 14
Data de înscriere : 31/03/2009
Varsta : 32
Localizare : Chisinau S.

MesajSubiect: Moldova - vatra mea strabuna   Lun Aug 31, 2009 7:45 pm

Moldova - vatra mea strabuna


Obiective de referință:Formularea de către elevi a judecăților de valoare privind responsabilitățile ce le revin, în calitate de cetățeni ai Republicii Moldova, pentru perpetuarea patrimoniului cultural și material al țării.



Obiective operaționale:
• să definească și să exemplifice prin informații elocvente noțiunea de patrie,patriot, patriotism, patrimoniu;
• să numească și să respecte valorile materiale și spirituale ale poporului;

Metode și procedee
Conversația
Expunerea
Problematizare

Forme de organizare
Activitatea frontală
Activitate în grup
Activitate individuală
Mijloace instrucționale
Textul: „Virtuți ideale”
Coli A4,A3
Marchere

Suport bibliografic:

• Învăț să fiu. Ghid pentru psihologi școlari, diriginți, profesori,
Chișinău, 2006.
• Ora de dirigenție în gimnaziu: îndrumări și texte în sprijinul
profesorului diriginte/Traian Cosma. - Ed. a 2-a.- București:
Editura didactică și Pedagogică, 2007.
• De vorbă cu Pinocchio/Luciana Marginangeli.Editura Arc,2000.


-Bună dimineața, dragii mei!Bine ați revenit!
După ce ați explorat drumul spre școală, școala,clasa cum vă simțiți? Ce dispoziție aveți?
Recent la o emisiune radiofoncă am ascultat niște răspunsuri ingenioase, haioase la întrebarea pentru ce a fost făcută școala.
- Cum credeți pentru ce a fost făcută școala?
Școala este un loc unde bunurile culturale, adică lucrurile pe care omul le-a făcut și le-a cunoscut de-a lungul atîtor veacuri ale existenței sale, tezaurul lui de experiențe, să nu se piardă, ci să fie transmise urmașilor lui.Tu ești ștafeta căreia eu îi transmit moștenirea pentru ca ea să nu se piardă și ca tu să o poți transmite mai departe. Școala este și locul unde, noi adulții, transmitem puterea tinerilor, vouă copiilor: informația este puterea.Transmițîndu-vă informația,noi vă transmitem puterea,orientarea asupra problemelor vieții.

Astăzi vom scruta trecutul și vom lua drept exemplu de urmat atitudinea strămoșilor noștri față de neam,patrie.
-Ce puteți spune despre Moldova?
Deci o țară are: un nume,un steag,o stemă, o monedă, o limbă, tradiții, cultură , istorie,folclor.
Astăzi vom încerca împreuna să definim și să delimităm unele noțiuni ca: patrie, patriot, patriotism, patrimoniu (Anexa nr.1).

Anunț titlul activității: Moldova-vatra mea străbună

-Cum credeți de cît timp există cuvîntul Patrie ?

La început se prea poate să nu fi existat cuvîntul Patrie. Erau alte cuvinte care înlocuiau acest adevăr: Un om numea Patria-piatră, piatră de munte sfînt; un altul o striga mare, mare cu ape de aur; un al treilea plîngea luna, luna de chihlimbar.
Cuvîntul Patrie s-a născut mult prea tîrziu, după distrugerea Turnului Babel, cînd oamenii s-au prins cu duhul și cu trupul de un anumit crîmpei de pămînt. Fiecare și-a asemuit Patria cu ce a visat: cineva cu frunza, cineva cu ninsorile, altcineva cu Luceafărul.

Noțiunea de patrie vine de la cuvîntul vechi pater care înseamnă tată, adică rădăcină.
Toate populațiile, de la cele mai mari și civilizate pînă la triburile din pădurile amazoniene își iubesc, își apără, își conservă tradițiile și locurile de baștină, căci altfel s-ar fi dezintegrat ca identități specifice.

-Ce este Patria pentru voi?
Pentru mine Patria înseamnă-prinții mei.

-Pe cine putem considera patriot ?
Persoanele care își iubesc patria și luptă pentru apărarea și prosperitatea ei.
-Enumerați personalități notorii ce merită a fi considerate patrioți:
Ștefan cel Mare, Mihai Eminescu, Vasile Alecsandri, Ion și Doina Aldea Teodorovici, Grigore Vieru.

-Cum înțelegeți noțiunea de patriotism ?

Iubirea de țara, de neam este un sentiment de cea mai înaltă probă pentru fiecare om. Adevărata dragoste de țară nu se declară prin cuvinte ci se adeverește prin fapte.
Patriotismul e aidoma unei păsări care-și caută cuib pentru copilașii săi, e aidoma unei plăpînde frunze care nu vrea să se dezlipească de pe copac. Niciodată nu voi părăsi faptul că mai am ceva la care țin, locul unde s-a sădit visul începutului meu...acasă.

• Afișez o coală pe care este scris: Tot ce mă înconjoară face parte din viața mea (Anexa nr.2)
• Propun să formuleze cîte o judecată pentru păstrarea,
perpetuarea patrimoniului cultural și material al țării. (Răspunsurile originale sunt scrie pe coală).

Citesc textuI „Idealul virtuților”(Anexa nr.3)

-Cum,în ce mod își exprimă domnitorul dragostea față de țară.

Formez 4 grupuri. Activitate pe grupuri:(Anexa nr.4)

1.Enumerați cîteva fapte pe care le-ați făcut și care ar exprima dragostea față de țară.

2.Comenți: Moldova sunt eu,ești tu,este ceea ce am moștenit,ce iubim și ce visăm.

3. Dacă ați pleca din țară ce sau cine v-ar aminti de Moldova?

4.Imaginați-vă că sunteți un ghid. Ce credeți că ar trebui să viziteze orice oaspete.


• Repartizez un amalgam de idei,expresii versuri despre Moldova. Le propun elevilor să extragă unele idei care le-a plăcut și să comenteze .(Anexa nr.5)

• Recit poezia: „Să trăiești, Moldova!”(Anexa nr.6)


Anexa nr.5

M O L D O V A
--Moldova-o țară cu inimă
-Patria noastră,vatra noastră.
--- O țară cu codri verzi de brad,
--- O țară cu cîmpuri de mătasă.
---Locul unde arde focul amintirilor
----- Și ogoarele întinse așteaptă secerișul
------- O țară cu corpul mlădios ca spicul de grîu,
------- Unde orice firicel de iarbă are o poveste.
-------- În Moldova răsună frumoasa noastră doină.
--------- Aici sunt cîntece, și flori, și fluturi.
---------- Țara noastră are forma unui strugure,
-------------între apele Nistrului și Prutului.
-------------- Moldova este casă noastră sfîntă,
--------------- Locul unde se spun povești.
---------------- Aici e neamul meu străbun.
----------------- Bătrînul Nistru își deapană apele domoale.
------------------Un singur dor rămîne:de țară și de mamă.
-------------------Pămînt al țării mele și al meu.
------------------Cînd spunem”patrie”ne gîndim la strămoși,
-----------------Și vîrfurile dealurilor ne amintesc de strămoșii noștri.
---------------- Scumpă țară și frumoasă!
--------------- Să trăiești,Moldovă!
---------------Ești o comoară,
--------------Picior de plai,
----------------Gură de rai…

Anexa nr. 2

Idealul virtuților
Toate popoarele au cîte un bărbat, în care au întrupat idealul virtuților și însușirilor, ce ar dori să găsească în domnitorul lor:numele și faptele acestor bărbați îndumnezeiți se fac o fală, o proprietate națională și din neam în neam, din veac în veac , aureola de slavă ce-i înconjoară, crește și se sporește mai mult și ce este mare, frumos, vitejesc, se datorește geniul și brațului lor. Un asemenea bărbat a avut și Moldova: Ștefan cel Mare.
Nici un domn înaintea sau în urma lui n-a ajuns la cinstea și la pomina sa; nici unul nu și-a păstrat între moldoveni și, pot zice între români, un nume așa de drag, așa de curat, așa de popular, ca al lui; încă astăzi, aproape de patru veacuri și jumătate după moartea sa, Ștefan cel Mare este idealul poporului nostru; el întruchipează patriotismul, vitejia, drepatea, bunătatea, în sfîrșit, toate însușirile unui mare Domn, ale unui geniu scutitor.
Numele său nu mai puțin răsună astăzi, decît frumoasele timpuri, cînd steagurile sale fîlfîiau zilnic din vîrful Carpaților pînă la țărmurile Dunării și ale Mării Negre…Orice cetate, orice zid, orice val, orice șanț, întreabă-l cine le-a făcut, el îți va răspunde: Ștefan Cel Mare. Orice pod, orice biserică, orice curte sau palat vechi, el le va datori eroului său. Orice bunătate, orice așezămînt, a cărui, rămășiță se mai tărăgănează pînă astăzi, orice legiuire omenească, orice puneri la cale înțelepte, Ștefan-Vodă le-a urzit…
Nici una din însușirile cu care poeții și-au plăcut a împodobi pe poruncitorii națiilor nu-i lipsea: vitejie, duh mare, iubire de dreptate unită cu o cuvenită înțelegere a duhului poporului și a treburilor sale; istoria a 47 de ani a domniei sale dovedește cu fapte toate aceste drepte laude…

V. Alecsandri


Anexa nr.4



1.Enumerați cîteva fapte pe care le-ați făcut și care ar
exprima dragostea față de țară.

2.Comenți: Moldova sunt eu,ești tu,este ceea ce am
moștenit,ce iubim și ce visăm.

3. Dacă ai pleca din țară ce sau cine v-ar aminti
de Moldova?

4.Imaginați-vă că sunteți un ghid. Ce credeți că ar
trebui sa viziteze orice oaspete.


Anexa nr.3

Tot ce mă încojoară
face parte din viața mea.






Anexa.nr.6
Să trăiești, Moldovă
Să trăiești Moldovă,
Casa noastră sfîntă,
Unde neamul plînge,
Unde neamul cîntă.
Unde pruncul crește
Și învață graiul, Unde mai doinește Fluierul și naiul.

Să trăiești, Moldovă,
Și să treci prin soarte,
Soarele cum trece
Soare peste moarte.

Să te știm, Măicuță,
Cît o fi să fie
Astă lume mare,
Astă veșnicie.
Dumitru Matcovschi
[right]
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://veronica-ciolan@mail.ru
tatiana_1



Mesaje : 1
Data de înscriere : 01/09/2009

MesajSubiect: Re: SUGESTII PENTRU PRIMA ORA   Mar Sept 01, 2009 8:30 pm

Veronika3 a scris:
Moldova - vatra mea strabuna


Obiective de referință:Formularea de către elevi a judecăților de valoare privind responsabilitățile ce le revin, în calitate de cetățeni ai Republicii Moldova, pentru perpetuarea patrimoniului cultural și material al țării.



Obiective operaționale:
• să definească și să exemplifice prin informații elocvente noțiunea de patrie,patriot, patriotism, patrimoniu;
• să numească și să respecte valorile materiale și spirituale ale poporului;

Metode și procedee
Conversația
Expunerea
Problematizare

Forme de organizare
Activitatea frontală
Activitate în grup
Activitate individuală
Mijloace instrucționale
Textul: „Virtuți ideale”
Coli A4,A3
Marchere

Suport bibliografic:

• Învăț să fiu. Ghid pentru psihologi școlari, diriginți, profesori,
Chișinău, 2006.
• Ora de dirigenție în gimnaziu: îndrumări și texte în sprijinul
profesorului diriginte/Traian Cosma. - Ed. a 2-a.- București:
Editura didactică și Pedagogică, 2007.
• De vorbă cu Pinocchio/Luciana Marginangeli.Editura Arc,2000.


-Bună dimineața, dragii mei!Bine ați revenit!
După ce ați explorat drumul spre școală, școala,clasa cum vă simțiți? Ce dispoziție aveți?
Recent la o emisiune radiofoncă am ascultat niște răspunsuri ingenioase, haioase la întrebarea pentru ce a fost făcută școala.
- Cum credeți pentru ce a fost făcută școala?
Școala este un loc unde bunurile culturale, adică lucrurile pe care omul le-a făcut și le-a cunoscut de-a lungul atîtor veacuri ale existenței sale, tezaurul lui de experiențe, să nu se piardă, ci să fie transmise urmașilor lui.Tu ești ștafeta căreia eu îi transmit moștenirea pentru ca ea să nu se piardă și ca tu să o poți transmite mai departe. Școala este și locul unde, noi adulții, transmitem puterea tinerilor, vouă copiilor: informația este puterea.Transmițîndu-vă informația,noi vă transmitem puterea,orientarea asupra problemelor vieții.

Astăzi vom scruta trecutul și vom lua drept exemplu de urmat atitudinea strămoșilor noștri față de neam,patrie.
-Ce puteți spune despre Moldova?
Deci o țară are: un nume,un steag,o stemă, o monedă, o limbă, tradiții, cultură , istorie,folclor.
Astăzi vom încerca împreuna să definim și să delimităm unele noțiuni ca: patrie, patriot, patriotism, patrimoniu (Anexa nr.1).

Anunț titlul activității: Moldova-vatra mea străbună

-Cum credeți de cît timp există cuvîntul Patrie ?

La început se prea poate să nu fi existat cuvîntul Patrie. Erau alte cuvinte care înlocuiau acest adevăr: Un om numea Patria-piatră, piatră de munte sfînt; un altul o striga mare, mare cu ape de aur; un al treilea plîngea luna, luna de chihlimbar.
Cuvîntul Patrie s-a născut mult prea tîrziu, după distrugerea Turnului Babel, cînd oamenii s-au prins cu duhul și cu trupul de un anumit crîmpei de pămînt. Fiecare și-a asemuit Patria cu ce a visat: cineva cu frunza, cineva cu ninsorile, altcineva cu Luceafărul.

Noțiunea de patrie vine de la cuvîntul vechi pater care înseamnă tată, adică rădăcină.
Toate populațiile, de la cele mai mari și civilizate pînă la triburile din pădurile amazoniene își iubesc, își apără, își conservă tradițiile și locurile de baștină, căci altfel s-ar fi dezintegrat ca identități specifice.

-Ce este Patria pentru voi?
Pentru mine Patria înseamnă-prinții mei.

-Pe cine putem considera patriot ?
Persoanele care își iubesc patria și luptă pentru apărarea și prosperitatea ei.
-Enumerați personalități notorii ce merită a fi considerate patrioți:
Ștefan cel Mare, Mihai Eminescu, Vasile Alecsandri, Ion și Doina Aldea Teodorovici, Grigore Vieru.

-Cum înțelegeți noțiunea de patriotism ?

Iubirea de țara, de neam este un sentiment de cea mai înaltă probă pentru fiecare om. Adevărata dragoste de țară nu se declară prin cuvinte ci se adeverește prin fapte.
Patriotismul e aidoma unei păsări care-și caută cuib pentru copilașii săi, e aidoma unei plăpînde frunze care nu vrea să se dezlipească de pe copac. Niciodată nu voi părăsi faptul că mai am ceva la care țin, locul unde s-a sădit visul începutului meu...acasă.

• Afișez o coală pe care este scris: Tot ce mă înconjoară face parte din viața mea (Anexa nr.2)
• Propun să formuleze cîte o judecată pentru păstrarea,
perpetuarea patrimoniului cultural și material al țării. (Răspunsurile originale sunt scrie pe coală).

Citesc textuI „Idealul virtuților”(Anexa nr.3)

-Cum,în ce mod își exprimă domnitorul dragostea față de țară.

Formez 4 grupuri. Activitate pe grupuri:(Anexa nr.4)

1.Enumerați cîteva fapte pe care le-ați făcut și care ar exprima dragostea față de țară.

2.Comenți: Moldova sunt eu,ești tu,este ceea ce am moștenit,ce iubim și ce visăm.

3. Dacă ați pleca din țară ce sau cine v-ar aminti de Moldova?

4.Imaginați-vă că sunteți un ghid. Ce credeți că ar trebui să viziteze orice oaspete.


• Repartizez un amalgam de idei,expresii versuri despre Moldova. Le propun elevilor să extragă unele idei care le-a plăcut și să comenteze .(Anexa nr.5)

• Recit poezia: „Să trăiești, Moldova!”(Anexa nr.6)


Anexa nr.5

M O L D O V A
--Moldova-o țară cu inimă
-Patria noastră,vatra noastră.
--- O țară cu codri verzi de brad,
--- O țară cu cîmpuri de mătasă.
---Locul unde arde focul amintirilor
----- Și ogoarele întinse așteaptă secerișul
------- O țară cu corpul mlădios ca spicul de grîu,
------- Unde orice firicel de iarbă are o poveste.
-------- În Moldova răsună frumoasa noastră doină.
--------- Aici sunt cîntece, și flori, și fluturi.
---------- Țara noastră are forma unui strugure,
-------------între apele Nistrului și Prutului.
-------------- Moldova este casă noastră sfîntă,
--------------- Locul unde se spun povești.
---------------- Aici e neamul meu străbun.
----------------- Bătrînul Nistru își deapană apele domoale.
------------------Un singur dor rămîne:de țară și de mamă.
-------------------Pămînt al țării mele și al meu.
------------------Cînd spunem”patrie”ne gîndim la strămoși,
-----------------Și vîrfurile dealurilor ne amintesc de strămoșii noștri.
---------------- Scumpă țară și frumoasă!
--------------- Să trăiești,Moldovă!
---------------Ești o comoară,
--------------Picior de plai,
----------------Gură de rai…

Anexa nr. 2

Idealul virtuților
Toate popoarele au cîte un bărbat, în care au întrupat idealul virtuților și însușirilor, ce ar dori să găsească în domnitorul lor:numele și faptele acestor bărbați îndumnezeiți se fac o fală, o proprietate națională și din neam în neam, din veac în veac , aureola de slavă ce-i înconjoară, crește și se sporește mai mult și ce este mare, frumos, vitejesc, se datorește geniul și brațului lor. Un asemenea bărbat a avut și Moldova: Ștefan cel Mare.
Nici un domn înaintea sau în urma lui n-a ajuns la cinstea și la pomina sa; nici unul nu și-a păstrat între moldoveni și, pot zice între români, un nume așa de drag, așa de curat, așa de popular, ca al lui; încă astăzi, aproape de patru veacuri și jumătate după moartea sa, Ștefan cel Mare este idealul poporului nostru; el întruchipează patriotismul, vitejia, drepatea, bunătatea, în sfîrșit, toate însușirile unui mare Domn, ale unui geniu scutitor.
Numele său nu mai puțin răsună astăzi, decît frumoasele timpuri, cînd steagurile sale fîlfîiau zilnic din vîrful Carpaților pînă la țărmurile Dunării și ale Mării Negre…Orice cetate, orice zid, orice val, orice șanț, întreabă-l cine le-a făcut, el îți va răspunde: Ștefan Cel Mare. Orice pod, orice biserică, orice curte sau palat vechi, el le va datori eroului său. Orice bunătate, orice așezămînt, a cărui, rămășiță se mai tărăgănează pînă astăzi, orice legiuire omenească, orice puneri la cale înțelepte, Ștefan-Vodă le-a urzit…
Nici una din însușirile cu care poeții și-au plăcut a împodobi pe poruncitorii națiilor nu-i lipsea: vitejie, duh mare, iubire de dreptate unită cu o cuvenită înțelegere a duhului poporului și a treburilor sale; istoria a 47 de ani a domniei sale dovedește cu fapte toate aceste drepte laude…

V. Alecsandri


Anexa nr.4



1.Enumerați cîteva fapte pe care le-ați făcut și care ar
exprima dragostea față de țară.

2.Comenți: Moldova sunt eu,ești tu,este ceea ce am
moștenit,ce iubim și ce visăm.

3. Dacă ai pleca din țară ce sau cine v-ar aminti
de Moldova?

4.Imaginați-vă că sunteți un ghid. Ce credeți că ar
trebui sa viziteze orice oaspete.


Anexa nr.3

Tot ce mă încojoară
face parte din viața mea.






Anexa.nr.6
Să trăiești, Moldovă
Să trăiești Moldovă,
Casa noastră sfîntă,
Unde neamul plînge,
Unde neamul cîntă.
Unde pruncul crește
Și învață graiul, Unde mai doinește Fluierul și naiul.

Să trăiești, Moldovă,
Și să treci prin soarte,
Soarele cum trece
Soare peste moarte.

Să te știm, Măicuță,
Cît o fi să fie
Astă lume mare,
Astă veșnicie.
Dumitru Matcovschi
[right]



Ma bucur sa-mi gasesc proiectul postat pe didactic.md! flower [/b]
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: SUGESTII PENTRU PRIMA ORA   

Sus In jos
 
SUGESTII PENTRU PRIMA ORA
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
DIDACTIC.MD :: .::Curriculum și Manuale::. :: Învățămînt primar-
Mergi direct la: