Prezentarea manualului de limba română,
clasa a III-a, editura Cartier, 2007
Autori: Tatiana Niculcea, Mariana Marin
Manualul de limba română pentru clasa a III-a constituie elementul de bază al setului didactic, realizînd plenar exigențele modelului comunicativ-funcțional de studiere a limbii române.
El respectă aceleași principii conceptuale ale manualelor în aplicare la treapta educațională primară.
Lucrarea este în concordanță cu Curriculum-ul școlar pentru clasele I-IV.
La elaborarea manualului s-a ținut cont de următoarele momente:
• respectarea cerințelor curriculare;
• acoperirea integrală a obiectivelor curriculare;
• respectarea principiilor și criteriilor psihopedagogice în selectarea, eșalonarea și tratarea integrată și funcțională a unităților de conținut;
• respectarea particularităților de vîrstă ale elevilor;
• asigurarea continuității în aplicarea metodelor active de învățare;
• oferirea unui model flexibil și activ de formare și autoformare prin încurajarea învățării prin descoperire, prin antrenarea gîndirii creative;
• crearea posibilităților pentru autonomie în relații umane, pentru cooperare.
Structura manualului
Manualul este conceput pe o structură modulară, respectînd principiul concentric de prezentare a conținuturilor de învățare, cu o dominantă sesizabilă a caracterului formativ și realizînd în proiectarea activităților un echilibru între metodele de implicare directă a cadrului didactic și metodele centrate pe participarea elevului.
Volumul este proiectat în 12 module, structurate cîte 7 unități pe dominante de conținut.
Unitatea I Situația de comunicare
a) obiectivele-țintă
b) conținuturi de învățare
c) imaginile tematice
d) repere de proiectare a activităților la modulul dat (activitate de „spargerea gheții”, lansarea proiectului de grup și introducerea în universul tematic al modulului)
Unitatea II Textul de bază:
• motto-ul, ca modalitate de stabilire a contiguității dintre mesajul global și universul literar tematic;
• întrebarea-problemă, moment de provocare pentru mobilizarea perceperii textului literar;
• înțelegerea textului prin:
a) întrebările postlecturale, preponderent literale, aplicabile la faza inițială de explorare a textului;
b) valorificarea lexicului (sens propriu, figurat, polisemie, sinonimie, antonimie, expresii frazeologice, etc.);
• explorarea textului prin:
a) elemente de analiză literară: cronotop, modalități de expunere, figuri de stil, caracterizare de personaj, planul de idei, analiză prozodică;
b) sugestii contextuale;
c) producere de argumente;
• reflecții asupra textului prin:
a) provocări;
b) atitudini, opinii proprii;
c) transferuri interdisciplinare și transdisciplinare;
d) re-crearea valorilor literar-artistice;
e) producere de texte creative în cadrul universului tematic etc.
Unitatea III Elemente de construire a comunicării
• Însușirea prin descoperire și învățare activă a categoriilor gramaticale și a altor noțiuni teoretice adaptate la particularitățile de vîrstă, conform exigențelor curriculare, compartimentele Comunicare și Elemente de construcție a comunicării.
Unitatea IV Text de realizare a sensului
• Lectură interogativ-interpretativă;
• Asigurarea transferului de cunoștințe.
Unitatea V Contexte de realizare a comunicării
• Ortografie, punctuație, elemente de stilistică, scrierea funcțională etc.
Unitatea VI Compoziția
• Activități de pre-scriere, scriere și post-scriptum;
• Proiectul de grup cu caracter interdisciplinar, bazat pe teoria inteligențelor multiple.
Unitatea VII Lectura reflexivă
• Activități de cultivare conștientă a gustului estetic și a preferințelor literare;
• Activități de recuperare a interesului pentru activitatea lectorală.
Secvența de Evaluare include activități de autoevaluare, autoapreciere cu prezentarea firească a instrumentarului evaluativ (item, imagine, tabel de convertire a punctajului în note).
Manualul intenționează prin aspectul său structural și iconic realizarea posibilităților optimale de percepere eficientă a mesajului comunicat, atît prin intermediul mijloacelor verbale, cît și a celor redate prin imagini, scheme, tabele etc.
Mascotele ca element de programare asigură un algoritm de acțiune didactică și sugerează tipurile de sarcini, formînd abilități de operare cu manualul – un instrument de lucru.
La primul contact cu manualul recomandăm organizarea unor activități de percepere și analiză a manualului, a componentelor structurale și a semnificației modelului iconic (mascote, desene, cromatică etc.) în scopul asigurării lucrului eficient cu manualul.
Manualul este suplimentat de materiale didactice pentru elevi care vin să asigure posibilitățile de extindere și aprofundare a conținuturilor curriculare: Caietul elevului, Lecturi literare și Teste de evaluare.
[right]