DIDACTIC.MD

Forumul educațional
 
AcasaAcasa  FAQFAQ  CautareCautare  MembriMembri  GrupuriGrupuri  InregistrareInregistrare  ConectareConectare  

Distribuiti | 
 

 Ghicitori, proverbe, zicatori!

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
77udi

avatar

Mesaje : 61
Data de inscriere : 21/08/2008
Varsta : 39
Localizare : Chisineu Cris, jud Arad

MesajSubiect: Ghicitori, proverbe, zicatori!   Dum Aug 31, 2008 11:29 am

  • Propun acest topic pentru a putea posta aici cat mai multe ghicitori, zicatori si proverbe care ne vor ajuta in activitatea didactica.

_________________
Cand intalnesti pe cineva care nu este in stare sa-ti zambeasca, chiar daca tu ai merita-o, fii marinimos si zambeste-i tu, caci tocmai de acest gest are cea mai mare nevoie.


Ultima editare efectuata de catre 77udi in Dum Aug 31, 2008 11:35 am, editata de 1 ori
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului
77udi

avatar

Mesaje : 61
Data de inscriere : 21/08/2008
Varsta : 39
Localizare : Chisineu Cris, jud Arad

MesajSubiect: Re: Ghicitori, proverbe, zicatori!   Dum Aug 31, 2008 11:31 am

Spune-mi cu cine te insotesti, ca sa-ti spun cine esti!


    1. Tacerea e de aur!


Casa mare-si duce-n spate,
Pe talpici adevarate,
Iar pe unde trece lasa
Fir de-argint si de matase.
(melcul)


Nu e cal, dar are coama
Si-i puternic fara seama,
Il ghicesti usor, cand vrei,
Ca e scris pe banii mei!
(leul) [b
]

_________________
Cand intalnesti pe cineva care nu este in stare sa-ti zambeasca, chiar daca tu ai merita-o, fii marinimos si zambeste-i tu, caci tocmai de acest gest are cea mai mare nevoie.


Ultima editare efectuata de catre 77udi in Dum Aug 31, 2008 11:39 am, editata de 4 ori
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului
77udi

avatar

Mesaje : 61
Data de inscriere : 21/08/2008
Varsta : 39
Localizare : Chisineu Cris, jud Arad

MesajSubiect: Re: Ghicitori, proverbe, zicatori!   Dum Aug 31, 2008 11:33 am

Un site dragut pe care sigur o sa-l indragiti

http://www.gradinapovestilor.ro/index.shtml

_________________
Cand intalnesti pe cineva care nu este in stare sa-ti zambeasca, chiar daca tu ai merita-o, fii marinimos si zambeste-i tu, caci tocmai de acest gest are cea mai mare nevoie.
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului
marmar1

avatar

Mesaje : 148
Data de inscriere : 20/08/2008
Varsta : 40
Localizare : Mariana Marin, ISE, Chișinău

MesajSubiect: o idee superba!   Dum Aug 31, 2008 11:46 am

sunny cheers Claudiu, felicitari! Iti propun sa deschizi un topic cu titlul
LINCURI, ADRESE UTILE.
E ideea ta, asa ca iti dau UNDA VERDE! Ce zici? flower

_________________
Omul este ceea ce gândește
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.cartier.md/colectii/9/?first_page=1&page=3&
77udi

avatar

Mesaje : 61
Data de inscriere : 21/08/2008
Varsta : 39
Localizare : Chisineu Cris, jud Arad

MesajSubiect: Re: Ghicitori, proverbe, zicatori!   Dum Aug 31, 2008 11:49 am

Multumesc pentru aprecieri. O sa tin cont de sfat/

_________________
Cand intalnesti pe cineva care nu este in stare sa-ti zambeasca, chiar daca tu ai merita-o, fii marinimos si zambeste-i tu, caci tocmai de acest gest are cea mai mare nevoie.
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului
marmar1

avatar

Mesaje : 148
Data de inscriere : 20/08/2008
Varsta : 40
Localizare : Mariana Marin, ISE, Chișinău

MesajSubiect: verificarea caietelor prin proverbe   Dum Aug 31, 2008 11:53 am

La acest topic propun sa urmariti aspectul didactic al proverbelor in articolul publicat de mine in 2006.
Comunicarea prin corespondenta
Elevul-expeditor, Învățătorul-destinatar Învățătorul-expeditor, Elevul-destinatar




Scriu și elevii răvașe... Învățătorii sunt modești la răspunsuri...
Scriu elevii ceea ce e pe sufletul lor... Învățătorii sunt duri cu ei...
Scriu elevii ceea ce îi interesează... Învățătorii dau note pe ceea ce îi interesează...
Ce vom face dacă nu acordăm elevilor noștri un pic de atenție, atunci cînd aștern „scrisori”pe caietele de teme?
Comunicarea scrisă în istorie a stîrnit războaie, tot ea a anunțat pace. De ce?
Fie că nu se înțelegeau gîndurile expuse , fie că nu erau tălmăcite îndeajuns, fie că lipsea un cui de la căruță sau cineva - și tăia singur creanga de sub picioare. Cert e că urciorul nu merge de mai multe ori la apă.
Răvașele elevilor cuprind de cele mai multe ori exerciții, alcătuiri de propoziții, probleme, dictări, compuneri, expuneri etc. E limpede, că odată ce elevul a lucrat, el cere răsplată. Vorba înțeleaptă a lui A. Silvestru:”E plăcut nu să muncești, ci să nu muncești degeaba”
„Batem șaua ca să priceapă calul...” Vorbeam , de facto, despre verificarea caietelor. O muncă atît de anevoioasă, dar atît de modest plătită. Cu toate acestea cel ce fuge de această responsabilitate, riscă să nu urnească roata din loc, riscă să nu afle multe despre copil, iar aceasta ar fi veriga slabă în arta educațională –evitarea comunicării pedagogice.
Ne supărăm cînd vedem un scris dezordonat. Ne mirăm cînd un elev bun a eșuat la o temă. Admirăm o temă scrisă cu multă grijă și dărnicie. Ne întristăm cînd un elev n-a înțeles tema și a greșit totul. Ne bucurăm la momentul în care discipolul mediocru a lansat o idee originală. Ce facem de fapt? Exteriorizăm niște emoții, luăm anumite atitudini, ce prin harul și pasiunea didactică se transformă imediat în strategii: fie de recuperare, fie de dezvoltare, ori de individualizare și diferențiere.
Ce se-ntîmplă cu elevul nostru în cazul cînd primește „scrisoarea”- caietul verificat? Ce emoții va trăi el atunci cînd vede nota 10, 5, 4, 9,7,3,8,6,etc
Elevul, cel care scrie, așteaptă din partea dascălului său o apreciere, o încurajare, desigur și o notă. Din păcate, nota de multe ori e dură, e rigidă, e săracă și-l lasă pe copil doar cu o ștampilă- rău, binișor, foarte bine.
Paradoxal - foarte bine- sau „excelent” să fie o notă dură?! Evident că ea spune multe, dar elevul parcă ar vrea și argumentul! Valorificarea lucrului independent cere o evidențiere a calității, a unui moment ce într- adevăr se cere atenționat. Dar să vedem cu ce se alege elevul ce a luat o notă mică, doar cu o notă ce de multe ori e nemotivată și nestimulată. Desigur că apar și altfel de răvașe didactice de tipul: Rău! Murdar! Unde e tema pentru acasă? De ce n-ai finisat?etc. Ce simte elevul? Nimic încurajator! Nimic din ce ai putea să înveți...
S- o luăm de la ceea ce am pornit: răvașul, scrisoarea, corespondența. Tema – o scrisoare, evaluarea - răspunsul învățătorului.
Expeditor - elevul
Destinatar- învățătorul
Expeditor-învățătorul
Destinatar- elevul
De ce n-am pune pe balanță intelectul nostru, ori înțelepciunea populară, cea care adesea ne face să zîmbim, ne energizează, ne încurajează, ne face să gîndim și în cele din urmă să pornim la treabă? E mai puțin ofensant, e cognitiv, e distractiv, e amuzant, e educativ!
Elevul nostru care adesea omite litere, evident că nu va ține cont de atenție în activitatea ulterioară, căci i-am acorda doar o notă. Să-l stimulăm deci cu „Nu fi flămînd ca și găina morarului!” Ce ziceți, nu va atenționa elevul nostru?
Celui care și-a făcut temele cu maximă neatenție, de repezeală, încît nu este niciun efect din efortul depus, putem să-l îndemnăm:”Nu zvîrli nucile-n pod cu furca”sau ! „Nu căra lemne la pădure!” Să sperăm că pentru următoarea temă elevul nostru va avea mai mult curaj, fiind stimulat în așa mod.
Din păcate firea omenească e variată, căci deosebim și personalități care mai mult „cotcodăcesc”decît „ dau ouă”. Bunăoară, vom întîlni și elevi, care scriu mai mult decît trebuie și fără rost. Aceștia, de obicei, ocolesc subiectul, toarnă apușoară la moară și în rezultat nu au succese. Îi vom scrie în răvaș de genul:”Cine cerne toată ziua , nu mănîncă mămăligă
Elevul bun a omis o greșeală...Se întîmplă...Dar pentru președintele,inginerul, ambasadorul de mîine nu vom admite nici o greșeală, căci „Din lipsa unui cui se desface căruța” sau ”Picătura mică găurește piatra mare”
Ca să-l îndemnăm pe elev spre o muncă calitativă îi vom scrie în scrisorile noastre didactice
„Lucrul bun nu se face iute”;
„Cu prea multă grabă nu faci mare treabă”
„E mai bine să întrebi de două ori decît să greșești odată”
„Cine întreabă, nu greșește”
De 7 ori măsoară și o dată taie”
Elevilor lenoșei, celor care mai uită de anumite responsabilități, iar nota”2” nu-i mai încurajează, le vom da următoarele povețe :
„Munca e cea mai rodnică odihnă”
„Nu-ți tăia singur creanga de sub picioare”
„Cum îți vei așterne așa vei dormi”
„Apa tulbure e bucuria pescarului”
În practica noastră ne bucurăm de copii deștepți, dotați, dar care ți-ar spune de 10 ori decît să scrie o dată, iar caietele lor seamănă de cele mai multe ori a ciorne decît a caiete exemplare. Noi dascălii, cei plini de răbdare, tolerăm situațiile similare mai ales cînd elevii se deosebesc printr-un spirit creativ deosebit; înțelegem că raportul dintre flexibilitatea, rapiditatea operației de gîndire cu cel al realizării calitative și , în special, cînd e vorba de „scriere”este neproporțional; dar acu-i acu! Calitatea trebuie să fie în cantitate!Așadar îi vom scrie un răvaș didactic de genul:
„După coajă se vede pomul,după scris-omul!”
„Cine se grăbește, se căiește”
„Nu căra lemne la pădure”
„Cu răbdarea treci și marea”
„Ce-i scris cu penița, nu tai cu bărdița”
„Cum înnozi, așa deznozi”
„Atenția e cheia înțelepciunii”
„Treaba prost făcută trebuie făuctă de două ori”
Pesemne că tot am dat-o cu ocara, iar elevului nostru- dotat, străduitor, mai lenoșel nu-i prea place dojeneala, ci mai mult lauda.Omul tradiției a știut întotdeauna să-și laude poporul. Prin urmare și învățătorul, continuatorul tradiției va transmite scrisori cu răspunsuri destul de încurajatoare:
„Rădăcina e amară, dar roadele sunt dulci”
„Cine învață în tinerețe se odihnește la bătrînețe”
„Cine a gustat amarul, știe ce e zahărul”
„Ceea ce-i frumos se realizează cu nesfîrșită osteneală”
„Muncești astăzi ca să mănînci mîine”
„Învățătura e cea mai sigură avuție”
„Mintea celui înțelept este pentru el zid de apărare”
„Ferice de cel care are minte.
Întrucît finisăm pagina ,iar elevul are și el situația cînd finisează caietul îl povățuim astfel:
Ai șansa s-o iei de la început !
Considerăm că o comunicare prin înțelepciunile populare, descrise anterior îl va apropia pe elevul nostru de valorile naționale autentice și vom cîștiga discipoli cultivați, iar noi tot vom scrie răvașe....
P.S Ca orice articol publicat de mine anterior, acesta își are istoria sa. Împărtășindu-mi experiența în cadrul orelor de la cursurile IȘE, despre comunicarea prin corespondență, o învățătoare destul de creativă a adaptat situația la viața de toate zilele și a remarcat: ”Așadar domnilor cinovnici, ungeți bine roțile, dacă vreți să meargă carul” (N.B cu referință la verificarea caietelor”
Mariana Marin,



_________________
Omul este ceea ce gândește
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.cartier.md/colectii/9/?first_page=1&page=3&
livioara

avatar

Mesaje : 3
Data de inscriere : 13/09/2008
Varsta : 47
Localizare : Brasov, Romania

MesajSubiect: Re: Ghicitori, proverbe, zicatori!   Sam Sept 20, 2008 9:59 pm

Am citit articolul publicat de dv. si, recunosc, m-a impresionat foarte tare. Am sa incerc sa notez printr-un poverb aprecierile mele la adresa temelor elevilor. Foarte interesanta abordarea!
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.liviadobrescu.piczo.com
marmar1

avatar

Mesaje : 148
Data de inscriere : 20/08/2008
Varsta : 40
Localizare : Mariana Marin, ISE, Chișinău

MesajSubiect: MA BUCUR   Sam Oct 04, 2008 7:48 am

livioara a scris:
Am citit articolul publicat de dv. si, recunosc, m-a impresionat foarte tare. Am sa incerc sa notez printr-un poverb aprecierile mele la adresa temelor elevilor. Foarte interesanta abordarea!

MA BUCUR FOARTE MULT! ASTEPT DESCRIEREA EXPERIENTEI PRIN AVANTAJE SI DEZAVANTAJE!

_________________
Omul este ceea ce gândește
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.cartier.md/colectii/9/?first_page=1&page=3&
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Ghicitori, proverbe, zicatori!   

Sus In jos
 
Ghicitori, proverbe, zicatori!
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
DIDACTIC.MD :: .::Curriculum și Manuale::. :: Învățămînt primar-
Mergi direct la: